elk basisidee ligt aan de grondslag van ICP? Waar koopt de bedrijfsleider zijn hout aan? Op welke klantengroep mikt hij?

In het volgende licht Jean-Marie Philippe de strategie en aanpak van zijn bedrijf toe. Ziehier de man achter het ICP-succesverhaal...


Rails en een rollentransportsysteem voor een optimaal rendement

Een 150m³ houtvoorraad direct geïmporteerd vanuit Asië

Wanneer en hoe is het allemaal begonnen?

JMP: "Het bedrijf werd in 1991 in een oude boerderij te Nijvel opgestart. We zijn begonnen met 4 werknemers. Omdat het pand al snel te klein werd, zijn we verhuisd naar een voormalige kartonfabriek, een pand met 5.000m² overdekte ruimte en een plein van 2.000m², op zo'n 15 minuten van Nijvel. Dat pand heb ik in 1994 gekocht en 10 maanden later was het al de nieuwe thuishaven van ons bedrijf."

Hoe bent u op het simpele, maar uiterst doeltreffende idee gekomen traditionele kwaliteitskozijnen in serie te produceren en vooral op beroepsschrijnwerkers te mikken?

JMP: "Dit concept leek mij voor de hand te liggen. Ik had in de sector van de binnenhuisafwerking gewerkt en heb dus zelf ervaren dat je vaak van huis bent en nagenoeg geen tijd voor het gezin hebt. De competitiviteit van de kleine traditionele kozijnenfabrikant ging er bovendien zienderogen op achteruit. Kozijnen hebben me altijd al geboeid. Mij leek deze aanpak gewoon ideaal om vaker en vroeger thuis te zijn. Dus richtten we ons oogmerk op de productie."

De omvang van uw houtvoorraad is toch wel verrassend en lijkt helemaal in te druisen tegen de trend van "just-in-time"-productie.

JMP: "Eind de jaren 1990 merkte ik dat de importeurs hun werk niet meer deden, en zo begon ik te werken met makelaars. Wij verwerken zo'n 600m³ hout per jaar en kunnen ons dus niet de luxe permitteren om zonder stock te zitten. We moesten wel een afdoende oplossing vinden om niet op een dood spoor te belanden."

En hoe kwam de houthandel erbij?

JMP: "Het lag een beetje voor de hand, temeer daar mijn klanten – allemaal schrijnwerkers – me af en toe vroegen of ik hen niet aan kwaliteitshout kon helpen."

Doet u dus aan directe import?

JMP: "Klopt. Een bemiddelaar, die ons vertrouwen geniet, woont de grote houtveilingen in Indonesië, Maleisië en andere Aziatische landen bij. Wij kopen voornamelijk voorgevierschaald, d.w.z. voorgezaagd en gedroogd hout, in Azië. Dat is weliswaar duurder, maar omdat er ter plaatse een weerwaarde aan toegevoegd wordt, ontsnappen we aan de hoge uitvoertaks voor ruw hout."

Het belangrijkste nadeel van deze aanpak is dat we over een grotere stock moeten beschikken om de bestellingen van onze klanten op tijd te kunnen afwerken. Immers duurt het even voordat het Aziatische hout bij ons voor de deur staat: meestal moet je 6 maanden tot een jaar rekenen. Daarom hebben we in ons pand te Bois d'Haine altijd een voorraad van 150m³.

U volgt nieuwe trends op de voet, u zoekt voortdurend nieuwe producten en u bezoekt alle belangrijke beurzen. Kunt u ons wat meer vertellen over het voorgevierschaalde Aziatische hout?

JMP: "Het voordeel van voorgevierschaald hout is de uitstekende kwaliteit van het product. Alle schrijnwerkers zien meteen het voordeel in van het verwerken van hout gezaagd met overmaat, dat op volle kant gevlakschaafd en nadien herschaafd werd, geen noesten of andere fouten meer vertoont en tenslotte gevierschaald werd. Dat hoef je aan niemand uit te leggen!"

Wat het meest opvalt in de fabriek is de schikking van de productielijn: transportrollen, rails... Niets wordt aan het toeval overgelaten.

JMP: "Klopt. Ik heb lang over de optimale schikking van het machinepark en het materiaal nagedacht om onnodige verplaatsingen van mijn medewerkers te voorkomen en zodoende het rendement te maximaliseren. De werkbladen zijn precies op elke werkplaats afgestemd. Sommigen hebben precies de perfecte hoogte om de profielen te kunnen oppakken.

Bovendien beschikken we over een systeem waarmee we de voorwerpen eenvoudig van de ene plaats naar de andere kunnen brengen (schilderen, ijzerwerk, beglazing). Zo kunnen alle handelingen door één persoon worden uitgevoerd."

U hebt heel wat aan de afwerking gesleuteld...

JMP: "Laten we er geen doekje om winden: in de afwerking van de kozijnen hebben we zo'n slordige 450.000€ geïnvesteerd! Maar dat is positief, omdat dit in het voordeel van de tienjarige garantie speelt.*"

*: Zie ook Onderhoud en levensduur van de verf

Wij hebben in uw fabriek meerdere ramen met een lengte van 5 meter, compleet met afgeronde overmaatse kozijnen ontdekt. De meeste concurrenten zouden in zo'n geval de assemblage van verschillende ramen voorgesteld hebben. Maar dat is duurder en lang niet zo mooi.

JMP: "Onze traditionele kozijnen voldoen perfect voor renovatiewerken. Maar onze aanpak laat onze klanten-schrijnwerkers toe op alle vragen van de klant in te spelen. Bovendien gebeurt het regelmatig dat we op zo'n 3~4 dagen een vervangingsraam moeten klaarstomen. Zoiets wordt gewaardeerd door onze klanten."

Op de geleverde ramen vind je nergens een logo. Waarom?

JMP: "De door ons geassembleerde en gebouwde kozijnen laten onze klanten toe ze onder eigen naam te verkopen. Wij hechten veel belang aan dit concept."

Op welke klantengroep mikt u?

JMP: "Voornamelijk op de professionele markt: installateurs, schrijnwerkers en aannemers, die vooral in het renovatiesegment actief zijn (95%). De esthetica moet altijd beantwoorden aan de plaatselijke voorschriften. We willen het bestaande vervangen door technisch gevorderde oplossingen, met name dan op het vlak van de isolatie. Tot nu doet de mond-aan-mond-reclame goed zijn werk."


Home|Bedrijf|Diensten|Producten|Houtramen|Aluramen|Beglazing|Technische tekeningen|Deuren|Decorijzerwerk|Veranda's|Onze materialen

Werkplaats|Projecten|Nieuws|Team|Klanten|Partners|Directeur|Gesprek met JMP|Site-overzicht|Adres|Routebeschrijving


| Terug naar boven |